Instagramin suosio sen kuin kasvaa: viime vuosina Instagram on ollut nopeimmin kasvava sosiaalisen median kanava, Suomessa aktiivisia käyttäjiä on jo 1,6 miljoonaa. Maailmanlaajuisesti yli 80 % Instagramin käyttäjistä seuraa yritystilejä ja n. 60 % sanoo, että Instagram on tehokas väylä löytää uusia tuotteita ja palveluita. Koska käyttäjien määrä on koko ajan kasvussa, on todennäköistä, että myös sinun yrityksesi kohdeyleisö käyttää aktiivisesti Instagramia.
Jotta saat Instagram-mainonnasta kaiken irti, mainoskampanjat kannattaa rakentaa systemaattisesti Facebookin Business Managerissa, jossa myös Instagram-mainontaa hallinnoidaan. Tällöin saat käyttöösi Facebookin monipuoliset mainosvaihtoehdot, kohdennusmahdollisuudet sekä voit päättää mainosten sijoittelusta. Perinteisten yksittäisten kuvamainosten lisäksi kannattaa testailla rohkeasti erilaisia mainosvaihtoehtoja ja pysäyttää kohderyhmäsi mielenkiinto visuaalisesti upeilla mainoksilla.
Ota käyttöön Instagram-mainonnan monipuoliset mainosvaihtoehdot
Facebook ja Instagram tarjoilevat mainostajalle valittavakseen lukuisista eri mainosvaihtoehdoista. Yleisimmät mainosvaihtoehdot ovat yksittäiset kuva- ja videomainokset, mutta lisäksi useamman kortin karusellimainokset kertovat käyttäjälle heti huomattavasti enemmän informaatiota mainostettavasta tuotteesta. Koko näytölle aukeava Instant Experience vangitsee tehokkaasti käyttäjän huomion, ja verkkokaupoille paras keino houkutella kesken jättäneet shoppailijat takaisin verkkokaupan sivuille viimeistelemään ostos dynaamisen tuoteluettelon avulla.
Karusellimainokset
Karusellimainokset sitouttavat yksittäistä kuvaa tai videota paremmin käyttäjän tutustumaan mainostamaasi tuotteeseen tai palveluun. Karusellimainoksiin voit valita 2–10 korttia, joita käyttäjä voi selailla pyyhkäisemällä. Karusellimainokset soveltuvat sekä Instagramin syötteeseen että tarinoihin. Kortit voivat olla joko kuvia tai videoita.
Instant Experience
Instant Experience on koko näytön kokemus, joka avautuu jonkun klikatessa mainosta mobiililaitteella. Instant Experiencen avulla voidaan korostaa brändiä tai tuotteita ja palveluita visuaalisesti. Tämän mainosmuodon juju on siinä, että se laajenee koko näyttöön ja luo oman mukaansatempaavan kokemuksen perinteisen mainoskuvan sijaan.
Instant Experiencessä on käytettävissä valmiita malleja tai sen voi räätälöidä oman tarpeensa mukaan kokoamalla eri elementtejä yksittäisestä kuvasta, videosta, tekstistä, karusellista, diavideosta ja kokoelmasta. Tämä mahdollistaa visuaalisen mainoselämyksen ja monipuolisen sisällön, mikä toimii erityisen hyvin etenkin Instagramissa. Instagramissa Instant Experiencea voidaan tukea sekä tarinoissa että syötteessä. Instagramissa Instant Experiencen avulla voidaan tehostaa liiketoimintaa, houkutella uusia asiakkaita ja lisätä brändin tunnettuutta. Sen lisäksi se on helppokäyttöinen ja latautuu tavallista mobiilisivustoa moninkertaisesti nopeammin.
Tuoteluettelomainos
Instagramin luettelomainonta sopii erinomaisesti verkkokaupoille, kun tavoitteena on lisätä tuotteiden myyntiä. Dynaamisen luettelon kautta voidaan mainostaa tiettyjä tuotteita ihmisille, jotka ovat käyneet selaamassa niitä jo aiemmin. Tuoteluettelo luodaan Facebook Business Manageriin ja se toimii samaan tapaan kuin Facebookissa. Luetteloon ladataan kaikki verkkokaupan tuotteet, tai räätälöidysti tietyn kategorian tuotteet, joita mainoksessa hyödynnetään.
Mainontaa voidaan tehdä luettelomainonnassa uusasiakashankintana tai dynaamisena uudelleenmarkkinointina. Uusasiakashankinnassa haetaan potentiaalista asiakaskuntaa Facebookin algoritmin avulla ja dynaamisessa remarketingissa tuotteet ilmestyvät mainokseen sen perusteella, mitä tuotteita henkilö on esimerkiksi käynyt katsomassa tai lisännyt ostoskoriinsa, mutta jättänyt tilauksen kesken. Mainos houkuttelee oikeat ihmiset löytämään oikeat tuotteet, ja siten se on erittäin tehokas mainosmuoto myynnin kasvattamisessa. Mainosmuotona Instagramin tuoteluettelossa pystyy käyttämään esimerkiksi karusellia tai kokoelmamainosta.
Huom! Jotta voit hyödyntää erilaisia automatisoituja mainoskampanjoita, kuten dynaamisia remarketing -kampanjoita, tarvitset tuotefeedin, joka syötetään Facebookin Business Manageriin. Mitä tarkemmin tuotetiedot on täytetty, sen paremmin mainonta toimii. Tuotefeedin laadukkuudella on suuri merkitys: kaikki tuotetiedot tulee täyttää huolellisesti, jotta mainonta toimii halutulla tavalla.
Instagram Stories -mainonta
Instagram Storiesin käyttö on räjähtänyt suureen kasvuun ja sen vuoksi mainonnan sijoittelu Instagramin tarinoihin on myös mainostajalle erinomainen. Tarinoissa hyödynnetään koko mobiililaitteen näyttöä, mikä tekee mainoksesta visuaalisesti erilaisen ja antaa monia mahdollisuuksia. Mainosten pituus vaihtelee 5-15 sekuntiin, joten huomio on saatava herätettyä heti alussa. Tarinamainoksessa voi käyttää yksittäistä kuvaa, videota tai karusellia. Näissä luovuus on sallittua – erilaisilla tarroilla, musiikilla ja piirtotyökaluilla saat brändisi herätettyä täysin uudella tavalla eloon. Tarinaan saa myös valittua sopivan CTA-painikkeen ja lisättyä sillä liikennettä halutulle sivustolle.
Instagram Shopping -mainonta
Instagram Shopping soveltuu erityisen hyvin verkkokaupoille. Shoppingin avulla yritys voi merkitä tuotteitaan kuviin, videoihin ja tarinoihin samaan tapaan, kuin julkaisuihin voi merkitä ihmisiä tai yritystilejä. Kuvaa napauttamalla näkee tarkemmat tuote- ja hintatiedot ja sitä kautta klikata mieleistään tuotetta ja siirtyä ostoksille verkkokauppaan. Shopping-mainoksia tehdään postauksen boostauksena. Postaus tehdään ensin omalle Instagram-tilille, tägätään siihen halutut tuotteet, ja sen jälkeen luodaan Business Managerissa kampanja, johon valitaan kyseinen postaus. Shopping-ominaisuus edellyttää tuoteluettelon verkkokaupan tuotteista, jota hallinnoidaan Business Managerin kautta.
Tilaa blogitiedote suoraan sähköpostiisi! Lataa Instagram-mainonnan opas!
Kun haluat ulkoistaa markkinointisi osaavalle kumppanille, me teemme tulokselliset mainoskampanjat puolestasi. Jätä rohkeasti viestiä ja olemme yhteydessä sinuun!

Veera on sosiaalisen median markkinoinnin spesialisti ja tiiminvetäjä MarkkinointiAkatemialla.
Vapaa-aikansa Veera viettää mieluiten rennosti ja urheillen eri lajien parissa.