Digitalisointi kiihtyy – Vastaa asiakkaiden kasvaneeseen kysyntään verkossa

Ihmisten kulutuskäyttäytyminen on ollut pitkään murroksessa ja kiihtyy yhä enemmän verkkopainotteiseksi vallitsevan poikkeustilanteen myötä. Yritysten on pakko viimeistään nyt näkyä ja olla asiakkaiden tavoitettavissa digitaalisissa ympäristöissä. Kun poikkeustilanne alkaa palautua normaaliksi, on selvää, että digitalisoituminen – niin yksittäisten ihmisten kuin yritystenkin näkökulmasta – on tullut jäädäkseen.

ROPO:n (Research Online, Purchase Offline) merkitys entistä suuremmassa roolissa

Kysynnän siirtyessä yhä enemmän verkkoon, on yritysten kannalta olennaista, että he osuvat asiakkaiden digitähystimien alle. Ihmiset tekevät päivittäin arkipäivän hankintoja suoraan verkossa, jolloin yritys, joka ei ole asiakkaan saatavana, jää armotta pois kilpailusta. Ihmiset taipuvat tekemään ostoksen sieltä, mistä se löytyy heille mahdollisimman nopeasti ja ostaminen tapahtuu mahdollisimman helposti.

Poikkeustilanteen normalisoiduttua esimerkiksi ROPO-ilmiö (Research Online, Purchase Offline) tulee olemaan entistä suuremmassa roolissa ja vaikuttamaan kivijalkaliikkeiden toimintaan. Vaikka kyseessä olisi tuote tai palvelu, joka ostetaan liikkeestä paikan päältä, tuote- ja palvelutarjoaman vertailua tehdään aktiivisesti verkossa ennen varsinaista ostoa. Vuoden 2019 Postin tekemän tutkimuksen mukaan 43% tutkimukseen vastanneista on tutkinut valikoimaa verkossa ennen ostoksen tekoa paikan päällä.

Kun verkkonäkyvyytesi on vahva, asiakkaat ensinnäkin löytävät sinut ja voivat vertailla hintoja sekä tuotteiden saatavuutta. Lisäksi saat sivustosi vierailijoista itsellesi arvokasta dataa uudelleenmarkkinointia varten ja pystyt houkuttelemaan verkossa asiakkaasi uudelleen sivustollesi tekemään ostoksia. Asiakkaan digitaalisen ostopolun tukeminen on jokaiselle yritykselle tärkeää, jotta asiakasta voidaan ohjata verkossa kohti haluttua lopputulosta – oli se sitten ostos tai esimerkiksi tarjouspyynnön jättäminen.

Vastaa asiakkaiden kysyntään digiympäristöissä

Poikkeustilanteen aikana ei missään nimessä kannata unohtaa markkinointia ja käynnistellä pyöriä uudelleen vasta tilanteen helpottuessa. Päinvastoin vahvoilla ovat yritykset, jotka näkevät poikkeustilanteen mahdollisuutena vahvistaa digitaalista asemaa ja reagoida nyt muuttuneeseen kysyntään.

Digitaalinen kysyntä on korkeampi kuin koskaan ennen, joten verkkomarkkinaosuuden vahvistaminen, oikean kohderyhmän tavoittaminen, asiakaspalvelu- ja myyntiprosessien uudelleenjärjesteleminen tukemaan poikkeusolojen vaatimuksia nyt ja sen jälkeen, tuovat merkittävää kilpailuetua yrityksellesi.

Tutki toimialasi markkinoita

Yritykset, jotka pystyvät tarjoamaan ylivertaisen asiakaskokemuksen ja rakentamaan nopeita ja ketteriä ratkaisuja muuttuneisiin asiakkaiden tarpeisiin, ottavat varaslähdön markkinoilla, kun poikkeustilanne alkaa hellittämään. Erikoistilanteet vaativat erikoistoimenpiteitä ja ajattelua laatikon ulkopuolelta.

Jotta pystyisit vastaamaan asiakkaiden kysyntään, toimialasi markkinoiden tutkimus antaa avaimet oikeanlaisen markkinoinnin ja palveluntarjoaman suunnitteluun.

Kärryille pääset selvittämällä:

  • Mitä potentiaalinen kohderyhmäsi etsii nyt verkosta, mihin kysymyksiin ja ongelmiin he haluavat vastauksia?
  • Millaisia volyymeja aiheeseen liittyvillä hakutermeillä on?
  • Miten kilpailijasi vastaavat asiakkaiden kysyntään?
  • Mitä toimenpiteitä sivustollasi vierailevat tekevät tai jättävät tekemättä?

Hakuvolyymeja tutkittaessa saat käsityksen siitä, millä hakutermeillä kannattaa pyrkiä kasvattamaan hakukonenäkyvyyttä esimerkiksi Google Ads -mainonnan, hakukoneoptimoinnin tai relevantin artikkelisisällön avulla. Lisäksi pystyt tarjoamaan asiakkaillesi saumattomia asiakaskokemuksia, kun ymmärrät heidän toiveensa ja tarpeensa.

*Vinkki! Erikoistilanne on räjäyttänyt kovan kysynnän kasvun hakukoneissa tietyillä hakutermeillä ja -sanoilla. Jos yrityksesi palveluntarjoama vastaa trendaaviin hakutermeihin, varmista paras mahdollinen Google-näkyvyys! Tarkista oitis Google-mainonnan budjettisi kuntoon, ettet jää kilpailijoidesi jalkoihin. Budjetin nosto mainoskampanjoissa, jotka vastaavat korkean hakuvolyymin hakutermeihin, tuovat sivustollesi pankinvarmasti kasakaupalla ostovalmiita asiakkaita.

Datan avulla tietoa, joka johtaa tuloksiin

Kun kuluttajat surffailevat verkossa hakukoneissa ja yritysten sivuilla, jää näistä tapahtumista verkkojälkiä, jotka kertovat vierailijoiden ostotapahtumista ja -aikeista sekä vallitsevista trendeistä. Kun kävijä vierailee yrityksesi sivustolla, liikkuu sivulta toiselle tai klikkailee siellä olevia valikoita ja nappuloita, niistä kaikista muodostuu datatapahtumia. Näitä datatapahtumia tutkitaan ja hyödynnetään markkinoinnin ohjaamisessa.

Huonot kokemukset markkinoinnista liittyvät usein siihen, että mainonnan vaikutuksia on mitattu puutteellisesti tai pahimmassa tilanteessa vaikutuksia ei ole mitattu ollenkaan. Mitä kattavammin ymmärrät, mitä potentiaaliset asiakkaasi verkosta etsivät, sitä paremmin pystyt suunnittelemaan sekä tuottamaan sellaisia sisältöjä ja ratkaisuja, joiden avulla vahvistat verkkonäkyvyyttäsi oikean kohderyhmän edessä ja kasvatat kysyntääsi.

Lue lisää markkinointianalytiikasta täällä!

Valmistaudu tulevaan

Poikkeustilanne tulee muuttamaan arkeamme pysyvästi. Ihmiset siirtyvät yhä enenevissä määrin verkkoon ja vaativat palvelua digitaalisissa ympäristöissä. Yritysten on näyttäydyttävä siellä, missä asiakkaat viettävät aikaansa. Yrityksen liiketoiminnan digitalisoinnin ja vahvan verkkonäkyvyyden avulla pystyt rakentamaan tukevan pohjan tulevaisuutta varten, jossa strategia, uudet palvelut ja innovaatiot, sekä muuttunut kysyntä valjastetaan analytiikalla saatavan tiedon avulla kasvattamaan liiketoimintaasi.

Kun poikkeusolot alkavat hellittää, on selvää, että muutos on silti pysyvää. Yritykset, jotka pystyvät parhaiten vastaamaan asiakkaiden digitaaliseen ostokäyttäytymiseen, ovat askeleen muita edellä.

Tilaa blogitiedote suoraan sähköpostiisi!

Asiantuntijoidemme ydinosaamista ovat oikeiden asioiden mittaaminen, datan hyödyntäminen markkinoinnin ohjaamisessa ja optimoinnissa sekä koneoppimisen ja tilastomatematiikan valjastaminen tehokkaampaan mainontaan tuottamaan lisää myyntiä yrityksellesi. Jätä yhteydenottopyyntö, kun haluat vaihtaa ajatuksia liiketoiminnan digitalisoinnista tai digimarkkinoinnista.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Veera Pelkonen

MarkkinointiAkatemian oman markkinoinnin parissa puuhasteleva Veera on innokas somettaja, sisällöntuottaja sekä monimuotoinen markkinoinnin, myynnin ja yhteistyökumppanuuksien välissä seikkaileva koordinoija.

Vapaa-ajalla onnea tuovat sunnuntaibrunssit, livemusiikki, lumilautailu ja muu sporttailu.

takaisin ylös