Black Friday tulee – mainostaja, oletko valmis?

Black Friday rantautui Suomeen lätäkön toiselta puolen 2010-luvun puolivälissä. Tänä päivänä tuo tarjouspäivä on saavuttanut suuren suosion niin yrittäjien kuin kuluttajienkin näkökulmasta. Eikä ihme, sillä tutkimusten mukaan myynti voi jopa nelinkertaistua Black Friday -perjantaina, sillä yritykset hemmottelevat asiakkaitaan tarjoamalla heille -50 %, tai jopa suurempia alennuksia! Alun perin Black Friday koski suurelta osin elektroniikka-alan yrityksiä, mutta nykyisin yhä useamman alan yrittäjät osallistuvat tarjoushumuun.

Black Friday mainokset

Huippumainosten avulla ohjaat asiakkaasi ostoksille

Black Friday on yritysten näkökulmasta loistava mahdollisuus tehdä yritystä tunnetuksi ja tavoittaa uusia asiakkaita. Black Fridaysta saat parhaimman hyödyn rakentamalla mainoskampanjat huolellisesti – tavoitteena on tietysti mainostaa yrityksesi kannalta järkevissä kanavissa oikealle kohderyhmälle. Tänä vuonna Black Fridaytä vietetään 29.11.2019. Vaikka tuohon marraskuiseen perjantaihin on vielä tovi aikaa, mainoskampanjat ja niiden suunnittelu kannattaa aloittaa jo nyt.

Black Friday -mainostajan muistilista

Black Friday liikauttaa ihmiset kaupoille tarjousten perässä, joten yrittäjänä haluat varmasti osasi ostavista asiakkaista. Onnistunut etukäteismainonta houkuttelee myös uusia asiakkaita tutustumaan paremmin yritykseesi. Näistä verkkosivuilla vierailijoista saat kätevästi kasvatettua uudelleenmarkkinointiyleisöjä, mikä palvelee myös Black Fridayn jälkeistä elämää. Kokosimme muistilistan, joka jokaisen Black Fridayhin osallistuvan yrittäjän kannattaa tarkistaa valmistautuessaan mustan perjantain hulinointiin!

  1. Herätä mielenkiinto etukäteen

Sähköpostilistallasi olevat asiakkaat ja uutiskirjeen tilaajat kannattaa ehdottomasti herätellä valmistautumaan yrityksesi Black Friday -alennuksiin. Voit kertoa etukäteen, että päivänä X kellonaikaan X tärähtävät uskomattomat tarjoukset käyntiin verkkokauppaasi ja/tai kivijalkaliikkeeseesi. Sneak peek tarjoustuotteista herättää takuulla positiivista kutkutusta asiakkaissasi, joten tämä potentiaali kannattaa hyödyntää ja suunnitella tarkasti etukäteen. Jos et ole hetkeen päivittänyt sähköpostimarkkinointilistaasi, kannattaa se tehdä hyvissä ajoin ennen uutiskirjeen lähettämistä.

Verkkosivujesi etusivu ja header ovat myös paikkoja, joihin voit halutessasi tehdä Black Fridaysta teasereitä verkkosivullasi vieraileville. Samoin somekanavissa voit vinkkailla seuraajillesi, mitä kaikkea upeaa ja mahtavaa on luvassa.

  1. Oman kampanjasivun rakentaminen verkkosivuillesi tai verkkokauppaasi

Black Friday -tarjouksille kannattaa rakentaa oma kampanjasivu, johon voit ohjata kiinnostuneet asiakkaasi suoraan esimerkiksi uutiskirjeestä ja mainoskampanjoista. Etenkin verkkokaupassa tarjoukset on hyvä olla omalla sivullaan, jotta asiakas näkee heti, millaisia tarjouksia yrityksesi tarjoaa. Hyvissä ajoin julkaistu ja hyvin rakennettu laskeutumissivu voi sijoittua korkealle myös Googlen hakutuloksissa, josta useat asiakkaat etsivät ajankohtaisia tarjouksia.

Black Friday -mainokset

  1. Aloita markkinointikampanjoiden suunnittelu viimeistään nyt!

Kiireen keskellä mainoskampanjoiden suunnittelu saattaa jäädä viime tippaan. Jos aloitat mainostuksen vasta pari päivää ennen Black Fridayta, olet myöhässä. Aloita mainoskampanjoiden suunnittelu siis viimeistään nyt, jotta saat mainoskampanjat pyörimään noin yhdestä kahteen viikkoa ennen virallisen Black Fridayn tuloa.

  1. Räjäytä somekanavasi Black Friday -viikolla

Jos tarkoituksenasi on todella räjäyttää pankki Black Fridayna ja tehdä vuoden myyntiennätys, ota silloin somekanavissasi lähtölaskenta Black Fridayhin. Suunnittele etukäteen, millaista sisältöä Black Friday -viikolla haluat julkaista – oli se sitten eri tarjous viikon jokaiselle päivälle, teasereitä Black Friday -perjantain alennustuotteista, alekoodeja tai arvontoja seuraajillesi tai goodie bagien jakoa 50 ensimmäiselle kävijälle. Millainen sisältö sitouttaa asiakkaasi – sen tiedät itse parhaiten.

  1. Muista remarketing-yleisösi Black Fridayn jälkeen

Erilaisten mainoskampanjoiden avulla pääset houkuttelemaan uusia asiakkaitasi vierailemaan verkkosivuillasi. Kun sinulla on asennettu Facebookin pikseli verkkosivuillesi, pystyt luomaan oman kohdeyleisön Black Friday -kampanjasivuilla käyneistä vierailijoista. Voit jatkossa suunnitella mainoksia, jotka kohdistat näkymään tälle kohderyhmälle. Näin saat kasvatettua uudelleenmarkkinointiyleisöjäsi ja hyödyt Black Fridaysta sen jälkeenkin.

Pssst! Mikä ihmeen Facebook-pikseli?
Facebook-pikseli on Facebookin ulkopuoliselle verkkosivustolle asennettava pikkuinen JavaScript-koodinpätkä. Facebook-pikseli antaa mahdollisuuksia huomattavasti tehokkaamman mainonnan kohdentamiseen, sillä pystyt kohdistamaan mainontaa esimerkiksi tiettyä tuotetta tarkastelleille vierailijoille, luomaan kaksoisyleisöjä sekä mittaamaan konversioita, eli ostoja.

Tilaa blogitiedote suoraan sähköpostiisi! Lataa ilmainen Facebook-markkinoinnin opas!

Eikö aika riitä? Me autamme!

Missä minun kannattaa mainostaa? Miten tavoitan parhaiten oikeat asiakkaani? Näihin kysymyksiin me löydämme vastaukset ja voimme yhdessä suunnitella sinulle onnistuneet Black Friday -kampanjat.

Ota siis heti yhteyttä, mikäli mielit saada kaiken hyödyn irti mustasta perjantaista. Me MarkkinointiAkatemialla vietämme Black Fridayta hieman etuajassa ja tarjoamme Black Friday -mainoskampanjat etuhintaan! Jätä siis oitis viesti ja kerro meille, mikä on tavoitteesi Black Fridayn suhteen, niin olemme sinuun yhteydessä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Veera Pelkonen

MarkkinointiAkatemian oman markkinoinnin parissa työskentelevä Veera tekee samalla maisteriopintoja Tampereen yliopistossa.

Vapaa-ajalla onnea tuovat sunnuntaibrunssit, livemusiikki, lumilautailu ja muu sporttailu.

takaisin ylös