Tappara on terästä – digillä uusia kävijöitä liigapeleihin

Tamperelainen jääkiekkoseura Tappara lähti etsimään digimarkkinoinnin yhteistyökumppania tavoitteenaan löytää mainonnan avulla uusia asiakkaita Tapparalle. Tapparan markkinointitiimissä oli melko selvät sävelet: ”Me tiedetään, ketä meidän nykyiset asiakkaat ovat ja lähdimme etsimään sellaista ratkaisua, jolla nykyiset asiakkaat voidaan sulkea pois ja tavoitella uusia asiakkaita”, kertoo Tapparan myynti- ja markkinointijohtaja Aki Holma.

Yhteistyö starttasi MarkkinointiAkatemian kanssa vuoden 2019 alkupuolella Facebook- ja Instagram-, sekä Google-mainonnalla. ”Meillä oli selvä strategia mitä halusimme, sillä oltiin itsekin asiaan vihkiytyneitä. Mainonnan mitattavuus ja raportointi oli se, mikä meitä erityisesti kiinnosti ja meille vinkattiin, että MarkkinointiAkatemia olisi tähän sopiva kumppani”, Tapparan myynti- ja kehityspäällikkö Aki Hautamäki kuvailee.

Facebook- ja Instagram-mainonnalla tavoitettiin uusia asiakkaita

Parasta tässä yhteistyössä on se, että meidän ei tarvitse ylläpitää näitä kampanjoita, vaikka toki tuloksia seurataan ja käydään läpi yhdessä. Jos mietitään, että millainen kasvu yhteistyön avulla ollaan saatu, niin sanoisin, että samassa pisteessä ollaan verrattuna viime vuoteen. Mutta me tunnistetaan se, että ilman yhteistyötä tulos olisi todennäköisesti huonompi ja me nähdään, että yhteistyöstä on ehdottomasti tulevaisuudessa myös hyötyä”, Hautamäki ja Holma tiivistävät.

Koska Tapparan päämääränä oli tavoittaa mainonnan avulla tehokkaasti kokonaan uusia asiakkaita, luotiin Tapparan aikaisempiin mainoksiin reagoineista henkilöistä samankaltainen peiliyleisö, kiitos Facebookin algoritmin. Kun mainontaa kohdennetaan tälle peiliyleisölle, he ovat uusia asiakkaita, mutta ovat suurella todennäköisyydellä kiinnostuneita Tapparasta.

Lokakuusta 2019 tähän päivään uusien asiakkaiden kohderyhmästä on tullut yhteensä 828 ostotapahtumaa. Keskimääräinen mainostuotto on 13,7-kertainen ja parhaimmillaan jopa 36,7-kertainen! Googlen puolella hakukonemainonnan tulokset ovat olleet yhtälailla hyviä: Googlen kautta ostotapahtumia on tullut samalla aikavälillä yhteensä 532, mainostuoton ollessa 58-kertainen!

Vaikeuksien kautta voittoon

Verrattuna muihin toimialoihin, urheilussa vaikuttavat monet tekijät siihen, miten markkinointi toimii. ”Urheiluala on tosi hektinen ja fanit ovat tosi herkkiä. Me tarvitaan kumppanilta nopeaa reagointia ja joustavuutta”, Hautamäki kertoo.

Tapparan ja MarkkinointiAkatemian yhteistyö ei ollut alusta asti ruusuilla tanssimista, mutta alun haasteiden jälkeen päästiin voiton puolelle. ”Me lähdettiin yhteistyöhön suurin odotuksin ja kaikki lähtikin hyvin liikkeelle. Mutta sitten tuli jonkin verran huolimattomuusvirheitä, joka aiheutti meidän päässä harmitusta. MarkkinointiAkatemia kuitenkin pelasti tilanteen osoittamalla 100 prosenttisen sitoutumisen ja otti virheistä opiksi. Nykyään me olemme tyytyväisiä lopputulokseen ja jos tulokset eivät olisi näin hyviä, eihän yhteistyötä olisi kannattanut jatkaa”, Holma kertoo.

”Me aloitettiin molemminsuuntainen yhteistyö, eli MarkkinointiAkatemia on nyt myös Tapparan yhteistyökumppani. Tämä tietysti nostaa kovasti luottamusta ja nykyisin hommat rullaa kyllä toivotulla tavalla. Ollaan ehdottomasti tyytyväisiä yhteistyöhön!”, Holma ja Hautamäki kertovat.

MarkkinointiAkatemia suosittelee kaikille Tapparan pelejä, hanki liput seuraavaan matsiin osoitteesta: tappara.fi!

Kun kaipaat luottokumppania tekemään digimaalit yhdessä kanssasi, jätä yhteydenottopyyntö ja jutellaan yhdessä lisää!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

takaisin ylös