Optimointi ja hakusanamainonta toivat lisää sivustokävijöitä ja ajansäästöä Maestrolle

Lähtötilanne: Haussa kumppani hakukoneoptimointiin ja hakusanamainontaan

Maestro on suomalainen ohjelmistoyritys, joka työllisti lokakuussa 2017 noin 90 henkeä ja ylsi 7 miljoonan euron liikevaihtoon vuonna 2016. ”Meillä oli aiemmin kumppani, joka optimoi sivustoa ja hoiti Google-mainontaa”, kertoo Maestron markkinointipäällikkö Jussi Montonen. ”Sittemmin alkoi näyttää siltä, että kumppanimme piti meitä lypsylehmänä: emme saaneet selkeää tietoa optimoinnin tuloksista tai toimenpiteistä, joten lopetimme yhteistyön.” Tämän jälkeen Maestrolla tehtiin jonkin aikaa hakusanamainontaa itsenäisesti. Aika ja osaaminen asettivat kuitenkin mainonnan kehittämiselle rajoituksia, ja lopulta hakusanamainonnan aktiivinen kehitys jäi kokonaan.

Loppuvuodesta 2016 Maestrolla alettiin jälleen etsiä kumppania sivuston optimointiin ja hakusanamainontaan. Uudeksi kumppaniksi valikoitui MarkkinointiAkatemia.

Toimenpiteet: Hakusanamainontaa, optimointia ja sparrausta

Aloimme hoitaa Maestron hakusanamainontaa joulukuussa 2016. Sivuston hakukoneoptimoinnin aloitimme tammikuussa 2017. ”Saan kuukausittain tietoa optimoinnin toimenpiteistä ja tuloksista”, kertoo Jussi Montonen. ”Minun ei tarvitse miettiä, tehdäänkö sivuston optimoinnin edistämiseksi oikeasti jotakin, sillä saan tiedon automaattisesti.”

Alkuvuodesta 2017 järjestimme myös kaksipäiväisen sparrauksen, jossa käsittelimme Maestron tilitoimistosektorille kohdistetun markkinointiviestinnän tyyliä ja markkinointikanavia. Sparrauksessa kehitettiin sisältöputket, joita pitkin potentiaalinen tilitoimistoasiakas ohjataan sosiaalisen median kanavista Maestron tilitoimistoille kohdistettuun Versoblogiin ja edelleen yhteydenottoon. ”Olen sparraukseen hyvin tyytyväinen – paremmin ei olisi voinut mennä!”, kertoo Montonen.

Tulos: Sivustolle houkuteltiin lisää kiinnostuneita kävijöitä, klikkihinta pieneni yli 50 %

Yhteistyön seurauksena Maestro on saanut runsaasti lisää kiinnostuneita sivustokävijöitä. Orgaanisen liikenteen istuntojen määrä kasvoi 26 prosenttia ja uusien kävijöiden määrä niin ikään 26 prosenttia. Välitön poistumisprosentti pieneni 8 prosenttiyksikköä.

Hakusanamainonnassa välitön poistumisprosentti pieneni merkittävästi, jopa 13 prosenttiyksikköä. Myös hakusanamainonnan klikkauskohtainen hinta laski huomattavasti: 1,10 eurosta 0,52 euroon. Pudotusta klikkihintaan tuli siis yli 50 prosenttia. Kaikkiaan hakusanamainonnalla saatiin suurempi määrä klikkauksia verrattain vaatimattomalla budjetin nostolla: 71 prosenttia suurempi mainosbudjetti johti 257 prosenttia korkeampaan klikkausmäärään. (Luvut on laskettu vertaamalla sivuston kävijäliikennettä helmi-lokakuulta 2017 vastaavaan jaksoon vuodelta 2016.)

”Olen hyvin tyytyväinen yhteistyöhön ja yhteydenpitoon MarkkinointiAkatemian kanssa. Enää emme joudu itse käyttämään aikaa Google-mainontaan, koska MarkkinointiAkatemia hoitaa kaiken puolestamme. Suosittelen ilman muuta yhteistyötä MarkkinointiAkatemian kanssa myös muille!”

Haluatko lisää kiinnostuneita kävijöitä sivustollesi? Käyttäisitkö Google-mainonnan tekemiseen uppoavan ajan mieluummin ydintoimintaasi? Me autamme.

Lue lisää hakukoneoptimoinnistamme! Pyydä tarjous!

takaisin ylös