Analytiikan avulla saat markkinointieuroistasi enemmän irti

Suomalaiset yritykset suuntaavat yhä enemmän markkinointieuroja sähköisiin kanaviin. Vaikka sähköisen markkinoinnin keskeisin etu perinteisiin mainoskanaviin verrattuna on mitattavuudessa, moni unohtaa kokonaan mittaamisen. Ethän sinä kuulu heihin?

Ei vain määrä, vaan myös laatu

Oletko ostanut sähköistä markkinointia kolmannelta osapuolelta? Tai oletko tehnyt itse hakusanamainontaa? Google AdWordsin generoimat raportit tarjoavat paljon mielenkiintoista dataa siitä, miten mainonta on toiminut. Niistä saat selville mainonnan kautta sivustollesi saapuneen liikenteen hakusanat, näyttökerrat ja sivustolle siirtymiset. Hyvässä tapauksessa saat tietää myös hakusanakohtaisen keskihinnan ja kuukausittaisen kustannustason.

Tämä raportti ei kuitenkaan kerro riittävästi liikenteen laadusta.

Raportista saattaa käydä esimerkiksi ilmi, että sivustolle tullaan eniten juuri niillä hakusanoilla, joita pidät toimintasi kannalta tärkeimpinä ja joilla haluatkin tulla löydetyksi. Näinhän sen pitääkin mennä – vai pitääkö?

Analytiikan avulla voit nähdä pykälän verran syvemmälle: Ehkäpä haetuimmalla hakusanalla sivustolle tulleet kävijät poistuvatkin sivustolta saman tien? Kenties mainos onkin lauennut aivan väärässä aiheyhteydessä? Tällöin mainoseurot menevät hukkaan.

Klassinen esimerkki kuluneilta vuosilta on hakusana laserleikkaus. Kaipaako tällaista hakusanaa käyttävä tiedonhakija silmien operointia vai teräksen työstöä?

Kaljaa vai gourmet’ta?

Sähköinen markkinointi ilman analytiikkaa on verrattavissa yökerhon portsariin, joka tietää, paljonko porukkaa on tullut ovesta sisään ja miten he ovat pukeutuneet. Siihen tieto loppuukin.

Analytiikkaa hyödyntävä organisaatio taasen on kuin prameamman ruokaravintolan hovimestari, joka tietää asiakaskunnasta kaiken oleellisen: paljonko ravintolasalissa on asiakkaita, mistä ja miten he ovat saapuneet, mitä he tilaavat ja kuinka paljon euroja he jättävät ravintolan kassaan?

Sikaa säkkitolkulla

Kävijäseuranta on tänä päivänä sekä sähköisen markkinoinnin ostajan että markkinoinnin tekijän etu – riippumatta siitä, onko kyseessä kampanjatyyppinen toteutus vai pitkäjänteisempi yhteistyö. Ilman kävijäseurantaa et voi tietää, kuinka markkinointikumppanisi on onnistunut saavuttamaan yhteisesti sovitut tavoitteet. Kotisivujen ja verkkokaupan järjestelmällinen kehittäminen on hyvin vaikeaa, jos muutokset pitää tehdä parhaimmillaankin valistuneeseen arvaukseen pohjautuen.

Jos markkinointikumppanisi ei ole kiinnostunut mittaamaan työnsä tehoa analytiikalla, kannattaa asiaan suhtautua terveellä kriittisyydellä. Johtuuko kumppanin haluttomuus mittaamiseen osaamattomuudesta tai tietämättömyydestä? Vai onko taustalla halu peitellä sitä, että mitattavia tuloksia ei synny?

Näin otat käyttöön ilmaisen kävijäseurannan

Jos et käytä sivustollasi kävijäseurantaa, nyt on korkea aika korjata asia. Google Analytics on ilmainen työkalu, jonka asentaminen ei vaadi sen ihmeellisempiä Amerikan temppuja. Perusasennuksen lisäksi suosittelen asettamaan sivustolle konversioseurannan. Sen avulla saat tietoa siitä, missä määrin sivuston käyttäjät tekevät sivustolla sitä, mitä toivot heidän tekevän – esimerkiksi ostavat verkkokaupasta tai käyttävät yhteydenottolomaketta.

Konversioseurannan käyttöönotto verkkokaupassa onnistuu parhaimmillaan raksi ruutuun -tyyppisellä, nopealla toimella Google Analyticsin hallinnassa. Toisinaan seurannan käyttöönotto voi taas vaatia kevyttä koodaustyötä. Vaivannäkö kuitenkin kannattaa.

Kotisivuilla tavoitteet kannattaa asettaa esimerkiksi yhteydenottolomakkeen tai sivuston kautta tulevien puhelinsoittojen seuraamiseen. Tällöin voidaan varmistua siitä, tuleeko yhteydenottoihin johtava liikenne hakukoneiden orgaanisesta eli ilmaisesta liikenteestä, hakusanamainonnasta, somesta vai esimerkiksi sinua vuosia piinanneiden kukaan-ei-käytä.comin tai pirun-pitkä-numerosarja.netin käyttäjien toimesta.

Haluatko saada enemmän irti verkkosivustostasi?

Kävijäseuranta itsessään ei paranna maailmaa. Jotta voit hyötyä kävijäseurannan tarjoamista numeroista, on niitä pysähdyttävä tutkimaan tarkemmin. Meille kävijäseurannan tulkitseminen ja analytiikan hyödyntäminen ovat arkipäivää. Jos sivustollasi ei ole vielä käytössä kävijäseurantaa tai jos haluat ammattilaisen pureskelemaan numeroita kanssasi, ota yhteyttä!

Ville Lope

Tekstin kirjoitti Ville, joka on työskennellyt sähköisen markkinoinnin parissa vuodesta 2009 alkaen.

Hän tykkää esittää asiakkailleen asiat numeroiden kautta, jotta heille ei tarvitse myydä tunteisiin vedoten. Perheeltä liikenevän vapaa-ajan Ville käyttää tehdäkseen musiikkia, jolla voi tilanteen tullen vedotakin tunteisiin.

Kun haluat jutella analytiikan ja sähköisen markkinoinnin mahdollisuuksista, saat Villen kiinni numerosta 044 703 1414 ja sähköpostiosoitteesta ville.lope@markkinointiakatemia.fi.

takaisin ylös