Amazon-optimointi – Tehokas startti uuteen verkkokauppaviidakkoon

Amazon-optimointi

Amazonin laskeutumisesta myös Suomen markkinaan on huhuiltu aktiivisesti viimeiset pari viikkoa. Hevosmiesten tietotoimisto ja kylänmiehet ovat aiheen tiimoilta jo veistelleet pidemmänkin aikaa, mutta viimeisin huhumylly viittaisi siihen, että verkkokauppajätti on myös toteuttamassa Skandinaavista aluevaltaustaan – Suomi mukaanlukien.

Mikään ei tietenkään ole varmaa vasta, kun Amazon.fi:n uudelleenohjaus saksankieliseen verkkokauppaan on purettu ja suomalaiset kuluttajat pääsevät toden teolla nauttimaan verkkokaupan suunnannäyttäjän palveluista. Silläkin uhalla, että kyse on taas perättömästä huhusta, on hyvä jo ryhtyä miettimään omia vaihtoehtojaan Amazonin hyödyntämisessä. Toisin kuin helposti voi ajatella, Amazon ei ole kauppapaikka vain pelkästään Amazonin tuotteille, vaan se tarjoaa alustan myös omien tuotteiden myyntiin. eBay on varmasti monille se ensimmäisenä mieleen tuleva paikka myydä omia tuotteita, mutta Amazon tarjoaa yhtälailla toimivan alustan tähän tarkoitukseen.

Teen tässä kirjoituksessa pintaraapaisun Amazon-optimointiin – emme vielä mene konkretiaan siinä, mitä myynnin aloittaminen Amazonissa vaatii, sillä tätä varten firman omat oppaat antavat parhaat suuntaviivat.

Valmiiksi testattu ja toimiva verkkokauppainfra

Varmasti yksi houkuttelevimmista tekijöistä siirtää liiketoimintaansa edes osittain Amazonin puolelle on sen hienoksi viritetty verkkokauppakoneisto, joka toimii benchmarkina lähes kaikille muille verkkokaupoille. Järisyttävät volyymit sekä kävijöissä, että ostoissa ovat mahdollistaneet monipuolisten muutosten testaamisen ja parhaiden muuttujien tarkan hyödyntämisen. Monissa konversio-optimointiin liittyvissä analyyseissa ja tutkimuksissa Amazon nousee lähes toistuvasti esille – ihan syystä.

Amazon on verkkokaupan Google

Kun puhutaan internetistä löytymisestä, yleisin eteentuleva klisee on varmasti “Jos et löydy Googlesta, et ole olemassa”. Mikä toki pitää hyvin paikkansa, hakukoneen suosion huomioiden. Vaikka Amazonista ja kaupankäynnistä ei voidakaan suoraan sanoa samaa, alustan käyttäjäpotentiaali johtaa siihen, että onnistuessaan Amazonin avulla on mahdollista saavuttaa merkittävää lisämyyntiä. Amazonin omat hakutoiminnot toimivat Googlen tapaan ja on ikään kuin hakukone siinä missä muutkin, mikä vuorostaan johtaa siihen, että myös Amazonin hakutuloksissa sijoittumiseen on havaittu olevan vaikutusmahdollisuuksia.

Amazon-optimointi – takaisin 90-luvulle

Amazonin suurin ero Googleen pohjautuu sen määritelmiin laadukkaasta sisällöstä ja hakutulosten sijoittelun periaatteesta. Siinä, missä Google ei anna erityisen tarkkaa formaattia sille, mitä asioita sivuilta tulee löytyä hyvän sijoittumisen nimissä, Amazon on hyvinkin tarkka sen suhteen, millaisen tuotesisällön katsotaan olevan laadukasta. Tästä johtuen Amazon-optimointi muistuttaa etäisesti 90-luvun hakukoneoptimointitaktiikoita, vaikka tässäkään tapauksessa avainsanojen survomista jokaiseen mahdolliseen ei voi hyvällä omallatunnolla suositella.

Nyrkkisäännöt Amazon-optimointiin

Amazon-optimoinnista on kirjoitettu jo lukuisia asiaa hyvin avaavia oppaita, joiden kautta asiaan pääsee jo itsekin perehtymään, mutta villakoiran ydin on käytännössä seuraava:

  • Siinä missä Google palkitsee sisältöä (ja jossain määrin avainsanojen käyttöä), Amazonin algoritmi pureutuu konvertoitumiseen tiettyjen avainsanojen kohdalla tehtyjen hakujen kautta.
  • Amazonin antamia ohjeita tuotesivujen sisällöstä kannattaa (ja jokseenkin pitää) noudattaa.
  • Tuotekuvilla on merkitystä ja niihin kannattaa panostaa. Tuotekuvistaan kannattaa ottaa kaikki hyöty irti käyttämällä useita kuvia (noin 5-6).
  • Tuotteiden nimille on selkeät toimintaohjeet: Brändi + Mallinumero + Mallinimi + Tuotteen tyyppi/väri on hyvä perusmalli.
  • Tuotteiden ominaisuudet on hyvä tuoda esille esimerkiksi listauksena, mutta tuotekuvausta ei sovi unohtaa.
  • Tuotearvosteluja on kannattavaa kerätä. Suoraa yhteyttä hyvään sijoittumiseen Amazonin haussa ei ole voitu todeta, mutta menestyvimmissä tuotteissa tämä on yhteinen nimittävä tekijä. Hyvät arviot ovat myös varma tapa menestyä, mikäli hakuja rajataan saatujen arvioiden keskiarvon mukaan.

Lista ei tietenkään lopu tähän, mutta käytännössä tuotesivun virittäminen tappiinsa on hyvä alku ja oikea suunta. Mikä on toki vain loogista, kun puhutaan verkkokaupasta. Amazonin ominaisuuksiin kuuluvat myös esimerkiksi parhaiten myyvien tuotteiden listaukset, joten omien tuotteiden kauppaa on järkevää ajaa eteenpäin Amazonin sisäisen mainonnan lisäksi myös sen ulkopuolisilla kampanjoilla esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tai sähköpostimarkkinoinnin kautta.

Oletko valmis Amazoniin?

Tässä oli avauksemme Amazon-optimointiin. Kaikkea en varmasti osannut ottaa huomioon ja tuoda tässä yhteydessä esille, mutta alkuun näillä eväillä ainakin pääsee. Olen luonnollisesti kiinnostunut kuulemaan myös muiden näkemyksistä Amazon-optimointiin liittyen!

Jos niin käy, että Amazon tulee myös Suomen markkinoille, huolehdimme varmasti kyvystämme tarjota apua sen parissa, oli kyse sitten optimoinnista tai mainonnasta. Mainonta onkin itsessään jo niin oma lukunsa, että tulemme käsittelemään sitä jatkossa toisen kirjoituksen kautta. Seuraamme aktiivisesti Amazonin liikkeitä ja mikäli olet kiinnostunut kuulemaan aiheesta lisää, voit ottaa meihin yhteyttä myös tuolta sivun yläreunasta löytyvästä painikkeesta.

Lue lisää hakukoneoptimoinnista! Pyydä tarjous!

Anssi Kosonen

Hakukoneoptimoinnin asiantuntemus ei välttämättä ihan sellaisenaan välity Amazonin puolelle, mutta asiantuntemus alasta antaa Anssille hyvät lähtökohdat ryhtyä pureskelemaan myös verkkokauppojen Googlen sisäistä logiikkaa. Nykyään tuotannon tiimiesimiehenä toimiva Anssi käyttää aikaansa edelleen hakukoneoptimoinnin parissa työskentelyyn ja Amazon tarjoaa uuden, kiinnostavan alustan testauttaa osaamistaan!

takaisin ylös