7 vinkkiä tekniseen hakukoneoptimointiin: maksimoi sivustosi hakukonenäkyvyys!

Tiesitkö, että Suomessa tehdään vuosittain yli kymmenen miljardia hakua Googlen hakukoneella? Kuluttajat hakevat aktiivisesti tietoa sekä vertailevat tuotteita ja palveluita verkossa. Jotta nämä kaduilta verkkoympäristöihin siirtyneet potentiaaliset asiakkaat voidaan tavoittaa, tulee myös yritysten olla läsnä ja näkyä verkossa.

Ihminen hakee luonnostaan aina mahdollisimman helppoa ja vaivatonta ratkaisua. Tästä syystä hakukoneiden kolme ensimmäistä hakutulosta voivat kerätä jopa 70 % käyttäjien klikkauksista; mitä pidemmälle hakutuloksissa mennään, sitä vähemmän klikkauksia on tarjolla. Jos siis haluat tavoittaa mahdollisimman suuren joukon potentiaalisia asiakkaitasi, tulisi sivustosi sijoittua hakutuloksissa mahdollisimman korkealle.

Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on ohjata potentiaaliset asiakkaat hakukoneista juuri sinun sivustollesi

Onneksi hätä ei ole tämän näköinen, sillä sivuston hakukonesijoitukseen pystytään vaikuttamaan hakukoneoptimoinnin avulla. Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan verkkosivustojen kehittämistä siten, että sivusto palvelee käyttäjiä mahdollisimman hyvin sekä sivuston sisältö on hakukoneille ymmärrettävää ja selkeää. Hakukoneoptimoinnin tavoite on sivuston kehittämisen myötä parantaa sivuston hakukonesijoitusta, sillä Googlen hakukone suosii relevantteja, käyttäjäystävällisiä sekä käyttäjien tarpeita palvelevia sivustoja.

Sivuston hakukoneystävällisyyteen vaikuttavat monet tekijät, jotka voidaan karkeasti jakaa kahteen osa-alueeseen: sivuston sisältöön, kuten kuva- ja tekstisisältöihin, perustuvaan optimointiin, sekä sivuston palvelimella ja koodissa tapahtuvaan tekniseen optimointiin.

Tässä artikkelissa keskitymme sivuston tekniseen optimointiin ja kerromme sinulle, miten voit pienillä teknisillä korjaustoimenpiteillä kehittää sivustoasi hakukoneystävällisemmäksi.

Tilaa blogitiedote suoraan sähköpostiisi!

Huomioi nämä sivustosi tekniset ominaisuudet ja maksimoi hakukonenäkyvyytesi

Löydettävyys

Jotta hakukone voi listata sivustosi hakutuloksiin, sen tulee tietenkin ensin löytää se. Varmista, ettei hakukonerobottien pääsyä ja mahdollisuutta lukea sivun sisältöä ole estetty sivustollesi – tämän voit varmistaa esimerkiksi sivustosi rakentajalta.

Useimmiten hakukonerobotit (kavereiden kesken botit) löytävät ja indeksoivat, eli tulkitsevat sivuston sisältöä ja sen perusteella listaavat sivustoja, automaattisesti. Jos sivusto on todella uusi tai sen rakenne on boteille ongelmallinen, voi toisinaan käydä niin, että sivustoa ei ole (vielä) indeksoitu: tällöin voit kuitenkin ilmoittaa sivustosi olemassaolosta sekä kertoa sivustosi sisällöstä hakukoneille Googlen maksuttoman Google Search Console -työkalun avulla.

Hakukoneoptimointi kiikarit

Meta-tagit, eli sivuston kuvaukset

Sivuston meta-tagit, eli meta-titlet ja meta-kuvaukset kertovat sekä hakukoneille että käyttäjille, mistä kyseinen sivu kertoo. Hakutuloksissa meta-title näkyy hakutuloksen klikattavana otsikkona ja meta-kuvaus hakutuloksen kuvauksena (kuva 1). Meta-tagit sijoitetaan aina sivuston koodissa <head>-osioon, mutta nykyään sivustoille on myös asennettavissa useita työkaluja, jotka mahdollistavat meta-tagien muokkauksen ilman koodissa seikkailua.

Meta-title ja meta-kuvaus tarjoavat erinomaisen paikan sijoittaa sivun avainsanoja, mikä auttaa hakukonetta tunnistamaan sivun aihealuetta sekä arvioimaan sen relevanttiutta. Selkeät ja informatiiviset meta-titlet ja kuvaukset myös herättävät luottamusta käyttäjässä ja täten parantavat sivustovierailun mahdollisuutta.

tekninen-optimointi

Kuva 1. Kuvakaappaus Googlen hakutuloksista: ylimpänä meta-title, keskellä sivuston url ja alimpana meta-kuvaus.

Url-, eli verkko-osoite

Meta-tagien lisäksi myös sivuston url-, eli verkko-osoitteet kertovat niin hakukoneille kuin käyttäjille sivuston sisällöstä, sekä tarjoavat erinomaisen paikan sijoittaa oleellisia avainsanoja. Sivuston url näkyy hakutuloksissa meta-titlen alapuolella (kuva 1).

Selkeä ja informatiivinen url sekä auttaa hakukoneita arvioimaan sivuston sisältöä ja relevanttiutta että kertoo käyttäjille sivuston sisällöstä ja herättää luottamusta. Kumpaa linkkiä sinä klikkaisit mieluummin: “esimerkki.fi/hakukoneoptimointi” vai “esimerkki.fi/hak-2458-opt”? Selkeä url myös helpottaa sen muistamista, mikä auttaa asiakkaitasi löytämään suoraan sivustollesi.

Linkitykset

Sivuston sisäiset linkit toimivat siltojen tapaan, niin käyttäjien kuin bottienkin näkökulmasta. Linkit ja sivustolla näkyvät linkkipolut auttavat käyttäjiä kulkemaan sivustolla, mutta luovat myös boteille reittejä analysoida sivuston sisältöä. Varmista siis, että sivustosi url-rakenteet ovat selkeät ja johdonmukaiset (esimerkki.fi/palvelut/hakukoneoptimointi), sekä sinulla on riittävästi linkkejä sivuilta toisille.

Myös ulkoisilla linkeillä on suuri merkitys hakukonenäkyvyyteen: mitä enemmän sivustolle linkitetään muista lähteistä, sitä luotettavampi se on myös hakukoneiden mielestä. Botit ajattelevat, ettei kukaan halua linkittää epäluotettavalle tai huonolle sivustolle, joten sivustot, joihin useat linkit osoittavat, sijoitetaan korkeammalle hakutuloksissa.

Uudelleenohjaukset

Mikäli sivustosi palvelin, url tai tärkeän sivun linkki on muuttunut ja sitä ei ole uudelleenohjattu uuteen sijaintiin, menettää sivu nopeasti tämän aiemmin saavuttamansa hakukonesijoituksen. Tämä johtuu siitä, että Googlen indeksointibotit eivät ole ehtineet vielä löytää sivun uutta sijaintia. Rikkinäiset linkit hankaloittavat bottien lisäksi myös käyttäjän kulkua, mikä usein herättää käyttäjissä turhautumista ja epäluottamusta.

Siksi on erityisen tärkeää, että sivuston muuttuneet linkit uudelleenohjataan uuteen osoitteeseen. Uudelleenohjauksella varmistetaan, että käyttäjät ja hakukoneet löytävät varmasti oikeaan paikkaan ja jo saavutettuja hakukonesijoituksia ei menetetä.

Hakukoneoptimointi url-rakenne

Mobiiliresponsiivisuus

Ihmiset käyttävät sivustoja jatkuvasti enemmän kännyköillään, tableteilla ja muilla kannettavilla laitteilla. Tästä syystä on erityisen tärkeää, että sivusto skaalautuu näytön koon mukaan, jotta se on helposti luettavissa ja käytettävissä myös pienemmillä näytöillä.

Myös hakukoneet, kuten Google, on alkanut rankaisemaan sivustoja, jotka eivät ole mobiiliystävällisiä: ajatus “mobile friendly” on muuttunut “mobile first” -ajatukseen, mikä tarkoittaa sitä, että mobiiliresponsiivisuus on sivuston hakukonenäkyvyyden elinehto.

Latausnopeus

Käyttäjät ovat muuttuneet kärsimättömimmiksi ja ihmisten keskittymiskäyrä on laskenut – nopea sivusto ei siis ole enää vain vaatimus, vaan perusoletus käyttäjien puolesta. Mitä paremmin ja nopeammin sivusto on käytettävissä, sitä paremmin se myös konvertoi. Sivustosi nopeuden voit tarkistaa esimerkiksi Googlen maksuttomalla PageSpeed Insights -työkalulla.

Cloudflare-palvelu kertoo, että alle 2.4 sekunnin latautuvat sivustot konvertoivat keskimäärin 1,9 % asiakkaistaan, mutta mikäli latausaika tuplaantuu saattaa konversio laskea jopa alle 0,6 %. Myös yksi maailman suurimmista kauppaketjuista, Walmart, on huomannut tämän: mitä nopeammin heidän sivustonsa latautui, sitä enemmän heidän konversionsa kasvoivat. Jokainen sekunti, jonka Walmart saivat pois sivun latauksesta, kasvatti konversiota jopa 2 %!

Sivuston nopeuteen vaikuttavat useat tekijät aina sivuston koodista lisäosien määrään ja suuriin kuvakokoihin. Vaivattomimmat askeleet sivuston nopeuttamiseen ovat esimerkiksi kuvien pakkaaminen ja/tai kuvatiedostojen pienentäminen, videoiden ja muiden suurten tiedostojen lataus ulkoisiin palveluihin ja upottaminen niiden kautta sivustolle, sekä turhien lisäosien poistaminen. Jos sivuston nopeus ei parane riittävästi näillä toimenpiteillä, on syytä kääntyä sivuston ylläpitäjän tai rakentajan puoleen, tai investoida kokonaan uuteen, optimoidusti rakennettuun verkkosivustoon.

Käyttäjä on kuningas

Sivustojen teknisessä hakukoneoptimoinnissa hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Valitettavan moni sivusto on jo alusta alkaen rakennettu väärin ja liian raskaaksi. Mitä puhtaampi ja selkeämpi rakenne sivustolla on, sitä paremmin se sijoittuu myös hakukoneissa.

Sivustoja optimoitaessa tulee aina muistaa, että käyttäjä on kaiken kehityksen keskiössä. Googlen ainoa tavoite on tarjota käyttäjilleen heidän kysymyksiinsä vastauksia ja ongelmiinsa ratkaisuja. Mikäli sivusto on käyttäjälle hankalakäyttöinen eikä hän viihdy sivustolla tai löydä sieltä tarvitsemaansa tietoa, myös Google huomioi tämän – eikä niin kovin positiivisessa mielessä. Optimoinnilla tai hakukonesijoituksella ei myöskään ole loppupeleissä mitään merkitystä, jos käyttäjä ei löydä sivustolta etsimäänsä.

Lue lisää sisältöoptimoinnista!

Jos et ole ihan varma, miten sivustosi käyttäjäkokemusta kannattaisi kehittää tai tekniset toimenpiteet aiheuttavat harmaita hiuksia, älä epäröi ottaa yhteyttä! Hakukoneoptimoinnin asiantuntijamme osaavat hahmottaa kokonaisuuden, joka palvelee niin hakukoneita kuin sivuston käyttäjiä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

 

Juuli Tappura

MarkkinointiAkatemian sisältösuunnittelijana Juuli pukee asiakkaidemme liiketoiminnan sanoiksi, kiteyttää ydinviestit ja laittaa pilkut oikeille paikoilleen.

Vapaa-ajallaan Juuli nauttii keittiössä häärimisestä, rikosten ratkaisemisesta televisioruudun turvallisemmalta puolelta, sekä spontaaneista seikkailuista.

takaisin ylös