6 vinkkiä, joilla saat hakusanamainonnan tuottamaan lisää euroja yrityksellesi

Tiesitkö, että yli 80 % suomalaisista etsii tietoa ja tuotteita ensimmäisenä hakukoneista? Hakukoneiden käyttäjät suosivat lähes poikkeuksetta ensimmäisinä näkyviä hakutuloksia, joita on helppo ja vaivaton klikata. Hakusanamainonnalla tavoitat ne ihmiset, jotka etsivät tietoa yrityksesi tuotteista ja palveluista, sijainnista, aukioloajoista tai esimerkiksi vertailevat tuotteiden hintoja. Hakusanamainokset ohjaavat ostoa harkitsevat asiakkaat suoraan verkkosivuillesi. Hakumainonta kasvattaa myös yrityksesi tunnettuutta; sen avulla voit tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, jotka eivät ole aiemmin kuulleet yrityksestäsi. Potentiaalinen asiakkaasi ei voi ostaa palveluita yritykseltäsi, jos hän ei tiedä sen olemassaolosta.

Kun käyttäjä etsivät tietoa verkosta, suurin osa tarkastelee hakukoneen, kuten Googlen, hakutuloksissa vain ensimmäistä sivua ja näin ollen hakutuloksissa ylimpänä sijaitsevat saavat eniten vierailuja verkkosivuilleen. Mainostamalla hakukoneissa liiketoimintasi kannalta olennaisimmilla hakusanoilla näyt heti hakutulosten kärjessä.

Toteutimme eräälle verkkokauppa-asiakkaallemme hakusanamainontaa, ja tulokset vuoden ajalta olivat loistavia (15.8.2017-15.8.2018)!

Konversioita, eli tässä tapauksessa verkkokauppaostoja, kertyi vuoden aikana yhteensä 3819 kpl, joiden yhteinen arvo oli 331 817,80 €.

Yhden konversion hinnaksi muodostui tässä tapauksessa 1,88 €, koko vuoden mainoskulut olivat 7162 €. Mainostuotto oli huimat 4632,74 %!

 

Hakusanamainonta tukee myös orgaanista näkyvyyttä

Hakusanamainonta auttaa erityisesti uusia tai vielä melko tuntemattomia yrityksiä kasvattamaan liikennettä verkkosivuilleen. Hakusanamainonnassa maksat jokaisesta klikistä, jonka myötä käyttäjä päätyy vierailemaan sivuillasi. Tämä on suurin ero verrattuna orgaanisiin hakusijoituksiin, sillä orgaanisten hakutulosten klikkaaminen ei maksa yritykselle mitään. Orgaanisissa hakutuloksissa korkealle sijoittuminen on kuitenkin haastavaa ja vie huomattavasti enemmän aikaa kuin hakusanamainonta. Hakusanamainonnan suurin etu onkin se, että saat ohjattua nopeasti ja tehokkaasti potentiaalisia asiakkaita verkkosivuillesi.

Moni yritys pohtii myös kannattaako maksettu hakusanamainonta, jos sijoittuu jo hyvin orgaanisessa haussa. Hakusanamainonta kuitenkin täydentää orgaanista hakukonenäkyvyyttä tarjoten ns. lisää palstatilaa yritykselle, mikä tietenkin auttaa nappaamaan useampia käyttäjiä verkkosivuillesi. Hakusanamainoksissa voit myös säädellä omaa viestiäsi paremmin esimerkiksi nostamalla esille ajankohtaisia tarjouksia tai ohjaamalla asiakkaita juuri tietylle laskeutumissivulle.

Oikein tehtynä hakusanamainonta tuo nopeasti liikennettä, mutta on kuitenkin tärkeää huomioida, että mainoskampanjaa (kuten muutakin markkinointia) tulee seurata aktiivisesti. Voit ohjata liikennettä esimerkiksi yrityksesi tai verkkokaupan etusivulle, tai vaihtoehtoisesti haluamallesi alasivulle, kuten verkkokaupan tietylle tuote- tai kategoriasivulle.

Huonosti toteutettuna hakusanamainonta voi olla yritykselle vain ikävä kulu, mutta oikein toteutettuna ja aktiivisesti seurattuna erittäin tuloksekas ja kustannustehokas mainostamisen keino.

Orgaanisten hakutulosten sijoittamiseen Google analysoi esimerkiksi sivustojen kävijämäärää sekä muilla sivustoilla esiintyviä linkityksiä tai mainintoja sivustoista. Tästä syystä hakusanamainonnalla kasvatettu näkyvyys ja liikenteen määrä vaikuttavat usein positiivisesti myös sivuston orgaaniseen hakukonesijoitukseen.

6 vinkkiä onnistuneeseen hakusanamainontaan

1. OLE LÖYDETTÄVISSÄ

Jos potentiaaliset asiakkaasi eivät tiedä olemassaolostasi, he eivät voi myöskään ostaa sinulta. Vaikka olisit kilpailijoistasi paras, potentiaalisten asiakkaittesi tulee tietää sinusta. Hakusanamainonta on tehokas keino kasvattaa näkyvyyttä potentiaalisille asiakkaillesi, sekä ohjata heitä verkkosivuillesi.

2. MIETI, MITÄ HALUAT MAINOSTAA JA OHJAA ASIAKKAAT OIKEAAN PAIKKAAN

Hakusanamainonnalla saavutetaan parhaat tulokset, kun mainostettu tuote tai palvelu vastaa mahdollisimman tarkasti asiakkaan hakua. Kerro siis mainoksessa tarkasti mitä yrityksesi myy ja ohjaa asiakas suoraan mainoksessa esitetyn tuotteen tai tuotekategorian sivulle. Tunnettuutta kasvattaessa asiakas kannattaa puolestaan ohjata verkkosivujesi etusivulle tutustumaan yritykseesi.

3. KASVATA MAINOKSEN KOKOA: ENEMMÄN PALSTATILAA HAKUTULOKSISSA

Mainosten kokoa on mahdollista kasvattaa lisäämällä kampanjoihin mainoslaajennuksia, kuten huomiotekstejä, sivustolinkkejä, sisältö-, puhelu-, viesti- ja tarjouslaajennuksia. Hyödynnä mainoksissa myös otsikot (kolme kappaletta) ja kuvaukset (kaksi kappaletta), sekä kokeile responsiivisia hakumainoksia. Responsiivisille hakumainoksille luodaan useita otsikko- ja mainostekstivaihtoehtoja, joista Google valitsee yksilöllisesti näytettävät mainostekstit vastaamaan mahdollisimman tarkasti käyttäjän hakutermejä.

4. POHDI VIESTIÄSI

Hakusanamainosta luodessasi käytä hieman vaivaa otsikointiin; esimerkiksi hintatarjoukset, unohtumattomat elämykset ja vaikkapa Suomen suurin valikoima kiinnittävät huomion ja houkuttelevat käyttäjiä vierailemaan verkkosivuillasi. Otsikosta tulisi käydä myös selkeästi ilmi, mitä yrityksesi tarjoaa. Pohdi myös, mihin asiakkaan ongelmaan sinun yrityksesi tarjoaa ratkaisun ja millä hakusanoilla asiakas hakee tuota ratkaisua. Mainosta sekä yrityksesi verkkosivujen etusivua että juuri sitä tiettyä sivua, josta asiakas löytää ratkaisun ongelmaansa ja saa sen ostettua vaivattomasti.

Pidä huoli, että mainostamasi tieto löytyy myös mainokseen liitetyn sivun sisällöistä, sillä Google arvioi sisällön relevanttiutta suhteessa mainokseen; Google nimittäin haluaa tarjota käyttäjilleen mahdollisimman tarkasti heidän tavoitettaan vastaavaa sisältöä. Esimerkiksi jos mainostat kasvohoitoa, mutta mainosta klikattuaan käyttäjä päätyy hiustenleikkauksesta kertovalle sivulle, käyttäjä turhautuu ja palaa takaisin hakutuloksiin etsimään tarvitsemaansa tietoa. Hakutuloksiin palaavasta käyttäjästä Google päättelee, että sivun sisältö ei vastaa mainoksen kuvausta, jolloin Google ns. sakottaa mainostajaa nostamalla mainoksen klikkihintaa.

5. KÄYTÄ HAKUSANOJEN SUUNNITTELUTYÖKALUA

Hakusanojen suunnittelussa käytä apunasi Google Adsin Keyword Planner -työkalua. Voit aloittaa etsimällä sanoja ja ilmauksia liittyen yrityksesi tuotteisiin ja palveluihin. Pohdi, millaisia hakusanoja itse käytät, kun etsit hakukoneista tietoa tuotteista? Työkalu antaa ehdotuksia osuvista hakusanoista ja kertoo, kuinka paljon hakuja näillä hakusanoilla kuukausittain tulee. Työkalu kertoo myös, miten tehtyjen hakujen määrä vaihtelee eri aikoina, mikä auttaa sinua suunnittelemaan hakusanamainonnan budjettiasi.

6. MÄÄRITÄ TAVOITTEET

Tavoitteiden määrittäminen on tärkeää tuloksellisessa mainonnassa. Tavoitteesi voi olla esimerkiksi uusien kävijöiden hankinta, vanhojen asiakkaiden tavoittaminen uudelleenmarkkinoinnin avulla tai konversio, kuten ostotapahtuma tai yhteydenotto. Kun olet määrittänyt tavoitteesi, voit mitata ja analysoida hakusanamainonnan tuloksia.

Konversioiden mittaamisessa tulee tutkia ja analysoida mitä toimenpiteitä käyttäjä tekee verkkosivuillasi. Miksi käyttäjä poistuu nopeasti tai jättää verkkokauppaostoksen tekemättä? Tähän voi olla ratkaisuna verkkosivun käyttäjäkokemuksen kehittäminen esimerkiksi sisällöntuotannon tai sivuston rakenteen kautta.

Konversio tarkoittaa sivustosta riippuen ostoksen tai ajanvarauksen tekemistä tai yhteistietojen jättämistä. Siihen, että konvertoituuko vierailija sivustolla, voi olla monta syytä. Melko harvoin käyttäjä päätyy ostoksen tekoon heti ensimmäisellä kerralla vierailleessaan sivustolla, mutta uudelleenmarkkinoinnin avulla ostopäätös syntyy todennäköisemmin.

Pohdi kuitenkin

  • Onko sivustosi helppokäyttöinen ja löytyykö tieto varmasti käyttäjälle mahdollisimman helposti?
  • Onko sivustosi visuaalisesti miellyttävä ja mielenkiintoinen, sekä laadukkaan ja luotettavan oloinen?
  • Oletko saanut hyviä julkisia hyviä arvosteluita, jotka rohkaisevat uusia asiakkaita tekemään ostopäätöksen sinun yrityksestäsi?
  • Ovatko hintasi, sijaintisi, aukioloaikasi helposti löydettävissä, asiakaspalvelusi loistavaa ja verkkoajanvaraus vaivatonta?

Kun nämä asiat ovat kunnossa, asiakas konvertoituu todennäköisemmin.

Lue lisää: Näin maksimoit konversiot hakusanamainonnassa!

Unohda klikit ja keskity tuloksiin

Mikäli hakusanamainonta ei tuota tuloksia, valitse osaava kumppani avuksesi. Ole kuitenkin tarkkana, ettei digimarkkinointisi kumppanisi esitä näennäisen hyviä tuloksia hakukonemainonnan kasvattamasta liikenteestä, koska sillä ole merkitystä, jos mainos on ristiriidassa käyttäjän todellisen tarpeen kanssa ja näin ollen konversioita ei synny.

Lienee sanomattakin selvää, että hakusanamainonta voi oikein toteutettuna todella tehokas keino lisätä myyntiä. Hakusanamainonnassa, kuten kaikessa muussakin digimarkkinoinnissa, kannattaa kuitenkin aina muistaa kokonaisuus. Vaikka saisit ohjattua suuren määrän liikennettä sivustollesi, ei siitä ole hyötyä, jos vierailija ei ole potentiaalinen asiakkaasi tai hän ei löydä sivustoltasi tarvitsemaansa tietoa. Klikkien määrällä ei siis niinkään ole merkitystä, vaan sillä, mitä tapahtuu klikkien jälkeen.

 Tilaa blogitiedote suoraan sähköpostiisi!

Haluatko saavuttaa tuloksia hakusanamainonnalla? Ota yhteyttä ja pyydä tarjous, suunnitellaan yhdessä markkinointisi tuottamaan euroja yrityksellesi!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Veera Pelkonen

MarkkinointiAkatemian oman markkinoinnin parissa työskentelevä Veera tekee samalla maisteriopintoja Tampereen yliopistossa.

Vapaa-ajalla onnea tuovat sunnuntaibrunssit, livemusiikki, lumilautailu ja muu sporttailu.

takaisin ylös