5 vinkkiä digimarkkinoinnin aloittamiseen

Kuinka saat asiakkaasi löytämään yrityksesi, tuotteesi ja palvelusi? Digimarkkinoinnilla on suuri merkitys yrityksen brändin tunnettuuden näkökulmasta ja liiketoiminnan tuloksen kasvun apurina. Luomalla onnistuneen markkinointisuunnitelman voit erottautua kilpailijoista ja päästä paremmin ihmisten tietoisuuteen. Jos liikkeelle lähtö tuntuu vaikealta, aloita pienin askelin. Älä jää hikoilemaan liian suurien kokonaisuuksien kanssa, sillä markkinointia voi ja kannattaa pilkkoa pienempiin osiin ja matkan varrella kehittyä paremmaksi markkinoijaksi.

Monesti digimarkkinoinnin aloittaminen nähdään haasteellisena erilaisten syiden, kuten ajan tai osaamisen, “ei koske meitä” -ajattelun, selkeän tavoitteen tai fokuksen puuttumisen vuoksi. Onneksi on ammattilaisia, joille digimarkkinoinnin voi ulkoistaa.

Tässä viisi vinkkiä onnistuneeseen digimarkkinointiin:

1. Aseta tavoite

Useissa yrityksissä markkinointi jää jalkoihin muun tekemisen tieltä. Silloin yleensä kompastutaan suunnitelmallisuuden puuttumiseen ja tavoite jää asettamatta. Markkinoinnin tavoite on kuitenkin se, joka vie yritystä eteenpäin ja auttaa hahmottamaan, millainen markkinointi toimii ja millainen ei. 

Mieti ainakin näitä asioita:

  • Tavoitteen on oltava selkeä, sillä liian laajoja ja epämääräisiä tavoitteita on vaikea mitata ja niiden tavoittelu jää sattumanvaraiseksi.
  • Tavoite on oltava konkreettinen, jotta osaat arvioida sen toteutuminen ja kehittää toimintaa jatkossa.
  • Digimarkkinoinnin merkittävä teho piilee sen läpinäkyvyydessä ja markkinoinnin tavoitteet tulee olla myös aikaan sidottuja.
    • Esimerkiksi: ”Haluamme kasvattaa myyntiä” on liian suurpiirteinen tavoite. ”Haluamme kasvattaa tulostamme vähintään 12 % eli 3600 € edellisvuoteen verrattuna seuraavan 12 kk aikana” on huomattavasti parempi tavoite, sillä se sisältää aikamääreen, selkeän euromäärän ja sitä voidaan verrata edellisvuoteen.

2. Ole aktiivinen somessa

Kävijöitä houkutellaan esimerkiksi yrityksen kotisivuille monista eri lähteistä. Ole siis somessa! Se, että yrityksellä on kotisivut, ei takaa riittävää uskottavuutta. Asiakas etsii tietoa myös sosiaalisen median kanavista, kuten Instagramista, Facebookista ja Twitteristä. Somessa vilahtelevat mainokset potentiaalisille asiakkaille alkavat kasata yrityksestä brändimielikuvaa ja mainokset alkavat vakiinnuttaa asemaansa paremmin markkinoilla.

On tärkeää, että valitset liiketoimintasi kannalta sellaiset somekanavat, joissa potentiaaliset asiakkaasikin ovat. Tässäkin asiassa laatu korvaa määrän, joten käytä ennemmin vaikka vain yhtä somekanavaa tuottamalla sinne aktiivisesti mielenkiintoista sisältöä kuin että perustat tilejä kanaviin, joita et käytä.

Sosiaalisen median kanavat toimivat yleisesti matalan kynnyksen vuorovaikutusvälineinä asiakkaan ja yrityksen välillä.

Pohdi näitä:

  • Vuorovaikutus somessa asiakkaan kanssa toimii, kun asiakkaan kysymyksiin vastataan nopeasti ja kattavasti.
  • Some on loistava paikka järjestää erilaisia arvontoja ja kilpailuja. Parhaimmassa tapauksessa asiakkaat jakavat omissa somekanavissaan yrityksen somesisältöä, joka tavoittaa jälleen uutta yleisöä.
    • Esimerkiksi: Ravintolasi tarjoilee toinen toistaan herkullisempia välimerellisiä, värikkäitä ruokalajeja. Vaikka kuvien välityksellä ei makuja voi vielä maistaa, mielenkiintoiset, upeat kuvat Instagramisssa houkuttelevat herkkusuita vierailemaan ravintolassasi. Keskity siis Instagram-markkinointiin.

3. Tuota laadukasta sisältöä

Kun asiakas on löytänyt verkkosivusi, hän on ikään kuin astunut yritykseesi. Ethän halua menettää asiakasta tässä vaiheessa huonon sisällön vuoksi? Jos kotisivuja on vaikea käyttää, eikä niistä käy ilmi, millaisia tuotteita tai palveluita yritys tarjoaa, asiakas turhautuu ja siirtyy surffailemaan kilpailijan kotisivuille.

Mieti ainakin näitä:

  • Mikä on yrityksesi toiminnan keskipiste? Kerro se etusivulla ytimekkäästi.
  • Älä oleta, että asiakas tuntee entuudestaan kaikki tuotteesi ja palvelusi. Rakenna järjestelmällinen sivukartta, jossa tuotteet ja palvelut on jäsennelty omille sivuilleen ja muista ohjata asiakas kätevästi liikkumaan sivujen välillä.
  • Mikä on yrityksesi kilpailuetu? Korosta niitä asioita, joissa yrityksesi on ylitse muiden. Ei kannata turhaan olla liian vaatimaton. Jos itsensä kehuminen tuntuu vaikealta, voit kysyä asiakkaiden mielipiteitä yrityksestäsi tai pyytää ammattilaisten apua.
    • Esimerkiksi: Jos yrityksenne leipoo Jämsänkosken herkullisimmat ja suussa sulavimmat pullat ja toimitatte ne tarvittaessa ennätysajassa kotiin, kertokaa se rohkeasti. Ei näin mehukasta tietoa kannata pantata asiakkailta.

On hyvä muistaa, että edullisimmat hinnat eivät välttämättä ole paras konsti erottautua muista kilpailijoista. Laadukkaat tuotteet, loistava asiakaspalvelu ja mieleenpainuva asiakaskokemus kiilaavat yleensä hintavertailun edelle. Muista nämä, kun tuotat sisältöä verkkosivuillesi.

Mitä enemmän yrityksesi verkkosivuilla on laadukasta sisältöä, sitä kauemmin kävijä viihtyy siellä. Tämä puolestaan voi vaikuttaa myönteisesti sivuston hakukonenäkyvyyteen.

4. Mieti kohdeyleisöä

Aina markkinointia tehdessä on muistettava kohdennus: kenelle markkinoin, miksi markkinoin ja milloin markkinoin. Asiakastieto ja ymmärrys ostokäyttäytymisestä ovat avuksi digimarkkinoinnin suunnittelussa ja on erinomaisia välineitä myynnin tukemisessa. Jos yrität myydä vähän kaikkea kaikille, epäonnistumisen riski on suuri.

Mieti näitä:

  • Tunnista yrityksesi potentiaaliset kohderyhmät ja niiden ominaispiirteet, kuten kiinnostuksen kohteet ja demografiset tiedot (ikä, sukupuoli, asuinpaikka).
  • Kun kohdennat mainonnan tarkasti, voit tavoittaa juuri oikean yleisön oikeaan aikaan. Näin voit saada kovia tuloksia pienelläkin budjetilla.
  • Tunnista asiakkaan tarpeet. Kehitä tuotteitasi ja palveluitasi vastaamaan paremmin asiakkaiden toiveita.
    • Esimerkiksi: Lienee sanomattakin selvää, että on turhaa markkinoida nuorille aikuisille koko Suomen laajuisesti Kajaanissa sijaitsevaa seniorijumppaa.

5. Ymmärrä kokonaisuus

Monesti markkinointi saattaa olla epäselvä kokonaisuus, joka ei ole kenenkään vastuulla. Sisältö on epämääräistä ja tehdään erilaisia mainoskampanjoita ilman järkevää fokusta. On tärkeää ymmärtää, mitä eri kanavissa tehdään, ja minkälaiset mainokset toimivat parhaiten.

Muista, että on turhaa käyttää isoja summia esimerkiksi Google Adsiin, jos kotisivujesi sisältö ei ole laadukasta. Vaikka saisit sivustosi sijoittumaan hyvin Googlessa ja nappaisit asiakkaan vierailemaan verkkosivuillasi, asiakas lähtee sivulta pois yhtä nopeasti kuin on tullutkin, jos ensivaikutelma on huono. Laita siis ensin sisältö kuntoon ja mainosta sivujasi vasta sen jälkeen.

Muista nämä:

  • Kirjaa ylös erilaiset markkinoinnin keinot, ja pohdi mitkä toimivat parhaiten juuri sinulle.
  • Tee realistinen suunnitelma ja pidä siitä kiinni. Varaa suunnitelman toteuttamiselle päivittäin tai viikoittain hieman aikaa, jottei tekeminen unohdu tai kasva liian isoksi palaksi kerrallaan hoidettavaksi.
  • Muista, että tekemällä oppii. Digimarkkinoinnin etuna on datan suurin määrä, sillä verkossa kaikesta jää jälki. Analytiikkatyökalujen avulla opit tunnistamaan asiakkaat ja potentiaaliset kohderyhmät ja opit paremmin, mitä, milloin ja miten kannattaa markkinoida.
  • Jos aika tai resurssit ovat kortilla, digimarkkinointia voi ulkoistaa ammattilaisille. Voit saada moninkertaisia myyntituloksia, kun markkinointibudjetti kohdennetaan oikein ja tavoitat ostavia asiakkaita.
    • Esimerkiksi: Jos luettuasi tämän tekstin jälkeen koet, että kaipaat digimarkkinoinnin asiantuntijan apua, se onnistuu. Me kerromme vinkit, jotka auttavat juuri sinun yritystäsi saavuttamaan parempia tuloksia.

MarkkinointiAkatemian asiantuntijoiden avulla voit saada enemmän irti digimarkkinoinnista.
Sinun ei tarvitse osata, sillä me osaamme.

Varaa aika ilmaiseen digimarkkinoinnin konsultaatioon!

 

 

Veera Pelkonen

MarkkinointiAkatemian oman markkinoinnin parissa työskentelevä Veera työstää samalla graduaan Tampereen yliopistossa.

Vapaa-ajalla onnea tuovat livemusiikki ja sunnuntaibrunssit ystävien kanssa, sekä lumilautailu ja muu sporttailu.

takaisin ylös